Frivillig i klubben
Vi har også brug for dig!
Spangsbjerg IF – fodbold (i daglig tale Spangsbjerg IF) er en ren amatørklub med ulønnede træner/ledere på alle niveauer. Samtidig er vi også én af de ”store” klubber i Esbjerg med ca. 300 aktive spillere, hvoraf ca. 250 spiller i ungdomsafdelingen. Med dette indlæg ønsker vi at sætte fokus på det frivillige arbejde, som er selve hjertet i klubben - og som mange allerede er en del af.
Som alle andre klubber og foreninger er også Spangsbjerg IF afhængig af frivillige hjælpere. Og for ikke at presse den enkelte frivillige for hårdt, forsøger vi at få flest mulige in- volveret i klubben med større eller mindre opgaver.
Bestyrelsen
Bestyrelsen er klubbens ledelse og har det overordnede ansvar for klubben. Bestyrelsesarbejdet er et tillidshverv og består af minimum 5 medlemmer, der er demokratisk valgt på den årlige generalforsamling. Opgaverne i bestyrelsen er inddelt i følgende hovedgrupper:
• Formand
- Ansvarlig for indkommende post til klubben
-
klubbens leder
-
klubbens pressekontakt
-
tegner klubben udadtil
• Kasserer
• ansvarlig for klubbens økonomi
• Sekretær
- ansvarlig for indgående post til klubben
-
mødeindkalder- og referent
• Senior
• bestyrelsens kontakt til seniorafdelingen
• Ungdom
• bestyrelsens kontakt til ungdomsafdelingen
Klubbens hjemmeside
På klubbens hjemmeside kan du finde yderlig information om klubben, navne og kontakt numre på klubbens repræsentanter, spilletider mm.
Klubbens hjemmeside findes på www.spangsbjergif.dk.
Uddannelse
Klubben tilbyder uddannelse til samtlige trænere/ledere med betalt deltagelse i relevante kurser, så enhver med lyst til træner/lederfunktionen kan være klædt på til opgaven og løbende holde sig ajour
Frivillige på de enkelte årgange
Træner
Typisk frivillige forældre, som på en sjov og spændende måde ønsker at tage aktiv del i deres børns fritidsinteresse.
Træneren er ansvarlig for, at spillerne fungerer på holdet med kammeratligt samvær i trygge rammer. Er endvidere garant for, at den enkelte spiller får størst muligt sportsligt udbytte af træningen.
Hjælpetræner/holdleder
Hjælper til under træning og kampe i tæt samarbejde med træneren. Som udgangspunkt bør der til hvert hold være tilknyttet minimum 1 træner og 1 hjælpetræner
Udfører forefaldende arbejde (holdlister, kampkort o.l.) efter aftale med træneren.
Kontaktperson
Er kontaktperson for alle hold på årgangen. Er årgangens direkte bindeled til bestyrelsen (kontaktperson Ungdom) samt øvrige ungdomsårgange. Har til opgave at viderebringe informationer, forestå forældremøder m.v.
Frivillige i øvrigt.
Webansvarlig
Vedligeholder klubbens hjemmeside Kvalitetskontrollerer indlæg til hjemmesiden
Kursusansvarlig
Formidler kursustilbud ud til træner/ledere Arrangerer kurser i klubben Vejleder/formidler vedr. tilmelding til kurser
Fodboldskole
Leder af Fodboldskolen
Trænere + hjælpetrænere + hjælp til klubhuset
Bilka Cup
Medlem af styregruppen
Frivillige hjælpere til afvikling af turneringen
Julekalenderen
Medlem af styregruppen (forældre til yngste årgange) Samtlige spillere fra U6 - U14 forestår salget
Kontingent
Modtager spillerlister fra samtlige årgange
Indkræver kontingent i samarbejde med klubbens kasserer
Klubhuset
Ansvarlig for driften af klubhuset
Materielforvalter
Vedligehold af materiel/remedier Kontaktperson til kommunen vedr. boldbaner Administrerer klubbens udleverede nøgler
Fik du lyst til at deltage?
Som du kan se er opgaverne mange. Nogle er tidsbegrænset over en kort periode - andre strækker sig over flere år. Så har du lyst til at give en hånd med i klubarbejdet - eller er du blot interesseret i at høre mere, så står der altid en dør åben. Du kan enten henvende dig til kontaktpersonen for dit barns årgang eller til en repræsentant fra bestyrelsen.
Seneste update Marts 2016